Rome: Sarcofaag van de Scipiones
![]() |
Hier zien we hetzelfde thema, maar in de medaillon ontbreekt het portret van de overledene (nog). |
![]() |
Op deze sarcofaag domineren de bijbelse voorstellingen. Er wordt veel plaats en dus aandacht gegeven aan Christus, die onderricht geeft. |
![]() |
De hele tijd werden door vrouwen, die daarvoor vergoed werden, klaagliederen gezongen. Men brandde wierook en kaarsen. |
![]() |
Sommige grafplaatsen hadden een eerder monumentaal karakter,waaruit de status en de rijkdom van de overledene of zijn familie kon afgeleid worden. We zien hier de bouw van zo'n groot grafmonument! |
![]() |
De rijkere middenklasse (kleine ondernemers,rijk geworden slaven,ambtenaren en voormalige beroepssoldaten) lieten graag zo'n statussymbooloprichten. |
![]() |
Op de fries worden de verschillende fasen van de broodbereiding en -levering afgebeeld. |
![]() |
Een (symbolische) afbeelding van het beroep was typerend voor de plebejische kunst op het eind van de republiek. |
![]() |
Ter versiering werden hier cilindrische vormen verwerkt die een voorstelling zijn van de cilinders waarin de hoeveelheid graan werd emeten. |
![]() |
![]() |
Je merkt hier dat die korenmaten meermaals het versieringsmotief waren. |
![]() |
Binnenin was de grafkamer van de keizer en rondom 12 grafkamers voor de leden van de keizerlijke familie. Het lag op het Marsveld. Nu zijn de ruďnes ervan volledig ingesloten door de grootstad Rome. |
![]() |
Ondanks de middeleeuwse toevoegingen kunnen we ons toch een beeld vormen van de afmetingen van het originele ontwerp: 64m. diameter, 21m. hoogte. |
![]() |
Deze reconstructietekening geeft wellicht een nog duidelijker beeld van het imposante gebouw. Het is zeker een bewijs van de bezorgdheid van (sommige) Romeinen zichzelf door hun graf te vereeuwigen. |
TERUG | VIA APPIA | COLUMBARIA |